Wortelkanaalbehandeling

Een ontsteking in het levende deel van een tand of kies wordt pulpitis genoemd en kan pijn/gevoeligheid veroorzaken. Tandbederf ook wel cariës genoemd is een veel voorkomende veroorzaker van pulpitis. Als er een gaatje ontstaat dan zullen schadelijke producten van de bacteriën via het poreuze tandbeen (dentine) de pulpa bereiken, dit kan tevens optreden bij lekkende vullingen/kronen enz. Hierdoor ontstaat een ontstekingsreactie in de pulpa, waardoor deze eerder pijnlijk zal reageren op prikkels. De pijn kan zich verschillend manifesteren o.a. van een verhoogde gevoeligheid bij koude, warmte en zoet of scherpe pijn bij dichtbijten/tikken tegen een tand of kies. Mocht de ontstekingsreactie verergeren dan zou er ook een continue zeurderige en/of kloppende pijn kunnen ontstaan.

Er zal een wortelkanaalbehandeling gestart moeten worden om het element te kunnen behouden. De bacteriën worden uit de kanalen verwijderd met behulp van vijlen. Vervolgens worden de kanalen opgevuld met een materiaal. De ontsteking rond de wortelpunt zal snel genezen.

Houdt u er rekening mee dat een tand die een wortelkanaalbehandeling heeft ondergaan zwakker en brosser is dan een tand die nog gezond is. Dit is vaak de reden dat de zwakkere tand in de toekomst in aanmerking komt voor een kroon.

Tandartsenpraktijk Zevenhoven

Voor meer informatie over het inschrijven als nieuwe patiënt bij onze praktijk kunt u vrijblijvend contact met ons opnemen.

S. van Drielstraat 14, 2435 XP Zevenhoven
(0172) - 53 98 79